Dag 22 - Finesterre - Santiago de Compestella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Suze Billmann - WaarBenJij.nu Dag 22 - Finesterre - Santiago de Compestella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Suze Billmann - WaarBenJij.nu

Dag 22 - Finesterre - Santiago de Compestella

Door: Suze Billmann

Blijf op de hoogte en volg Suze

29 September 2009 | Spanje, Santiago de Compostella

BIj het wakker worden had ik een kater; logisch ook.Gisteren teveel alchol gedronken en daardoor ook teveel gerookt en nu dan maar 2 paracetamol ingenomen. Mijn rugzak had ik - op mijn toiletspullen na - gepakt en dus tijd voor het ontbijt. Bij de kkiosk kocht ik een nieuwe pen en brak bij het weglopen bijna mijn nek, omdat ik het hoge afstapje niet had gezien. Gelukkig had ik me geen pijn gedaan. Tijdens het ontbijt kwam een Spaanse bij me aan tafel zitten en hebben leuk met elkaar gesproken, want ze sprak zeer goed Engels. Na het ontbijt nog uitgebreid gesmoest met het hondje van het restaurant, waar ik sinds aankomst in Finesterre een paar keer per dag mee smoesde. Als ik hem nu van een afstand roep komt ie al heel enthousiast en blij naar me toe gerend. Het is een erg schuchter hondje, maar voelt zich steeds meer en meer op zijn gemak bij me. Hij kan er alleen niet tegen om op zijn borst geaaid te worden, want dan jankt ie. Als ik terugloop naar mijn hotel, loopt hij tot aan de voordeur mee. Wat betreft honden maakt het niet uit wat voor nationaliteit ze hebben; dit in tegenstelling tot mensen.

Na een lekker bad en het klaarzetten van mijn spullen, ga ik nog even naar de supermarkt om een fles rosé te kopen....kan ik er vanavond het stokbrood met de tonijn op mijn kamer in Santiago mee wegspoelen.

Om 11.30u vertrekt de bus. Als ik in de bus zit vraag ik de Engelen om mijn maag tijdens de gehele rit rustig te houden en zo gevraagd, zo gegeven. Toen ik Finesterre in de verte, aan de overkant van de grote baai, voor de laatste keer kon zien, sprak ik een laatste groet uit naar Dayla. Tijdens de gehele busrit heb ik naar mijn mp3-speler geluisterd en wat gedoezeld.

Om 15.00u was ik weer terug op het busstation in Santiago. Het was warm en het lopen met rugzak, tas met schoenen en kleding én handtas viel me zwaar. Na een half uur bereikte ik het hotel. De kamer viel me eerlijk gezegd een beetje tegen. Op de foto's op internet leek de kamer ruimer en het bad was een zitbad. Maar het is wat het is en ik ben evengoed dankbaar voor het heerlijke bed en dat ik een bad héb. Na mijn nieuwe kleren uitgehangen te hebben, heb ik genoten van mijn lunch. Ik dacht dat het ontbijt bij de kamerprijs was inbegrepen, maar dat had ik verkeerd gedacht. Het ontbijt kost 2,50 euro (waar hebben we het over). Toen ik echter terugkwam in het hotel om de leren werktas die ik zojuist gekocht had op mijn kamer te leggen en ik vriendelijk naar de hoteleigenaar lachte en er bij hem geen lach vanaf kon, besloot ik de komende 3 ochtenden elders mijn ontbijt te nuttigen. Iemand die zo onvriendelijk is (een lach kost per slot van rekening niets) laat ik geen euro extra aan mij verdienen.

Op de terugweg van het busstation naar het hotel had ik in de etalage van een winkeltje een rozenkrans gezien, waarvan ik dacht dat het de rozenkrans was die ik zocht. Het was toen echter siësta en ik besloot rond 16.30u terug naar het winkeltje te lopen. Weer werd ik geconfronteerd met de onbeschoftheid van de Noord-Spanjaarden. Als je op de stoep loopt zullen ze geen centimeter wijken opdat je gewoon langs elkaar kunt lopen. Als jezelf niet aan de kant gaat, loop je tegen ze op. Voor de camino zélf en de prachtige natuur is het dubbel en dwars de moeite waard om terug te komen. Voor de mensen die streek bevolken, zou je er liever wegblijven. Ik word op deze manier wel goed getraind in 'gedrag van anderen niet op mezelf betrekken'. Deze hele reis is één grote leerschool gebleken en dat betekent spirituele groei en dat was, naast het verwerken ván en het sluiten van de deuren náár mijn verleden, mijn 2e doel van deze reis.

De rozenkrans bleek toch niet te zijn wat ik gedacht had. Vlak bij het winkeltje kwam ik nog 2 pelgrims tegen die ook in de bus zaten van Finesterre naar Santiago. Eén van van die 2 dames komt uit Denemarken en de andere uit Duitsland. Zij sliepen in dezelfde herberg in Airexe als ik. De Duitse was degene die in die herberg probeerde voor te kruipen bij het inchecken. Na een stukje samen opgelopen te hebben, besloot ik op een terras een kop koffie te gaan drinken en in mijn dagboek te schrijven. Aangezien ik veel te schrijven had, bestelde ik nog maar een kop koffie en toen nog een bier met tapas. Ik heb zeker anderhalf uur geschreven. Mijn buik was nog goed gevuld van de late lunch en de hapjes tapas maakten dat ik niet meer hoefde te eten voor vandaag.
Rond 21.00u was ik terug in het hotel en na het nemen van een bad, ben ik rond 22.00u gaan slapen. Lichamelijk voel ik me niet optimaal, alsof ik een heel licht griepje onder de leden heb. En ondertussen ben ik er ook wel aan toe om huiswaarts te keren. Mijn haren hangen piezelig langs mijn hoofd en ik wil maar wat graag naar de kapper, zodat ik weer model in mijn haren heb. De kleren (nu nog 3 t-shirts en al 3,5 week maar 2 broeken) die ik draag, daar heb ik het nu ook helemaal mee gehad en ik verlang weer naar mijn kleerkast, zodat ik me weer leuk kan kleden. En ik verlang nu ook wel weer naar mijn foundation, mascara, lippenstift en een lekker geurtje. Christine smste vanmiddag nog waar ik uit hing, want zij had mij in haar agenda staan voor het doen van mijn nagels. Ze had zich blijkbaar een week vergist. Nu met haar een afsrpaak voor volgende week gemaakt. Heerlijk vooruitzicht om mijn nagels weer netjes met French manicure gedaan te krijgen. Zaterdagmorgen 3 oktober is het eerste wat ik doe als ik weer thuis ben, naar de kapper gaan. Ik ben van plan om vrijdagavond lekker bij pap en mam te blijven slapen en 's ochtends samen te ontbijten. Dan thuis mijn rugzak uitpakken, douchen, schone kleren aan en me bij de kapper laten verwennen. 's Middags bel ik Cindy om te vragen of ik in de loop van maandag al bij haar terecht kan, want ik heb volgens mij pas voor volgende week donderdag een afspraak staan. Met name mijn wenkbrauwen zijn net bortels en hebben dringend een onderhoudsbeurt nodig en als het eerder dan donderdag kan, dan graag!
De pelgrimk zit in me zal daar ook blijven zitten, maar uiterlijk gezien wil me weer vrouwelijk, verzorgd en sexy voelen.

Inzicht van vandaag:
Drink en rook met mate (of eigenlijk beter helemaal niet).
Ben tevreden met wat je hebt!
Gedrag van anderen zegt niets over mij!
Ik vind het belangrijk om aandacht aan mijn uiterlijk te besteden en mijn innerlijke schoonheid in overeenstemming te brengen met mijn uiterlijk.

Buen camino,
Suze

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suze

Actief sinds 22 Nov. 2010
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 21274

Voorgaande reizen:

07 September 2009 - 02 Oktober 2009

Suze meets Santiago de Compestela

Landen bezocht: