Dag 23 - Santiago de Compestella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Suze Billmann - WaarBenJij.nu Dag 23 - Santiago de Compestella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Suze Billmann - WaarBenJij.nu

Dag 23 - Santiago de Compestella

Door: Suze Billmann

Blijf op de hoogte en volg Suze

30 September 2009 | Spanje, Santiago de Compostella

Ik werd al rond 07.00u wakker, maar was nog niet helemaal uitgeslapen en heb dan ook tot iets na achten nagedoezeld.

Mijn ontbijt heb ik bij de overburen genuttigd: heerlijke koffie, 2 nochos (in olie gebakken deegstaafjes; heb ik op Pinkpop gegeten) en 1 grote geglazuurde koffiekoek met rozijnen. Tijdens en na het ontbijt in mijn dagboek geschreven. Het personeel is redelijk vriendelijk. Na het ontbijt heb ik lekker in het 'smurfenbad' gezeten. Ik voel me nog steeds niet helemaal lekker, maar dat gaat wel weer over. Onderweg naar de kerk in de nodige souvenirswinkeltjes gekeken voor een mooie én betaalbare rozenkrans, maar helaas. Om iets voor half 12 ben ik de kathedraal binnen gelopen. Het was niet zo druk als afgelopen vrijdag. Ik zocht weer een plaatsin hetzelfde gedeelte als vorige keer en had nu een echte zitplaats. De 'VIP-plaats' van de voirge keer laat ik graag vrij voor de pelgrims die vandaag voor de 1e keer de mis bijwonen. Er waren dee keer ook hoogwaardigheidsbekleders bij de mis aanwezig, al weet ik niet wat voor hoge functie zij bekleden. De non zong weer voor, maar ze nam bijlange na niet zoveel tijd en deed zich niet zoveel moeite als de vorige keer.
Ongeveer een kwartier vóórdat de hosti werd uitgedeeld, heb ik plaats gemaakt voor een oudere man en ben aan de voet van een zuil gaan zitten. Terwijl de mis bezig was, liepen achter mij diverse Spaanse toeristen. Ze liepen en stonden gewoon te praten en te discussiëren. Dit vond ik echt het toppunt van onbeschoftheid. Na dit ongeveer 10 minuten aangehoord te hebben, heb ik tamelijk luid 'ppsssttt' 'gezegd' en dat hielp. Na het uitdelen van de hosti heb ik voor de 2e maal het wierookvat door de kerk mogen zien slingeren. De hele mis was voor mij minder magisch dan de vorige keer. De priesters waren deze keer ook niet in het rood, maar in het wit gekleed. Maar desondanks was het een mooie mis. Na de kerkdienst ben ik de catacomben in gelopen; naar de crypte van Santiago. Ik heb daar even kort gebeden, want Spaanse toeristen kwamen via de uitgang (?) onder luid gepraat naar binnen gerend. Ronduit respectloos en ik heb mijn neus zo langzamerhand vol van deze mensen.

Toen ik de kerk uitkwam, vond ik dan eindelijk in een winkeltje een mooie rozenkrans, welke ik heb gekocht. Onderweg naar het hotel heb ik nog gauw wat mandarijntjes gekocht voor de vitamientjes. In het hotel heb ik gauw de was gedaan en een half uurtje op bed gelegen. Toen ben ik naar het pelgrimsmuseum gelopen, waar ik geruime tijd heb doorgebracht. Misschien ga ik er morgen nog wel even naar toe, want het was behoorlijk interessant.

De supermarkt die ik gisteren had gezien, kon ik niet meer vinden, dus plofte ik neer op het terras waar ik gisterenavond ook gezeten heb. Na het drinken van 2 biertjes met tapas en dik een half uur in mijn dagboek geschreven te hebben, zag ik dat ik nog steeds geen bereik had op mijn gsm. Ik zag dat voor het eerst in de kerk, maar dacht dat ik daar gewoon geen bereik had. Toen sloeg me de schrik om het hart, want ik dacht dat mijn telefoon was afgesloten, omdat de rekening niet op tijd betaald was. Ik wist niet zeker of mijn gsm-rekening wel of niet automatisch wordt afgeschreven. Ik betaalde de rekening in het restaurant en ging op zoek naar een telefooncel om papa te bellen en te vragen of hij met KPN wilde bellen, de situatie uit te leggen en mijn telefoonrekening voor te schieten. Maar eerst een telefoonkaart gekocht, want dat is goedkoper dan bellen vanuit het hotel of met munten vanuit een telefooncel. Toen bleek ik op zowel het mobiele als op het vaste nummer geen van beide ouders te pakken kreeg. Ik heb toen maar zelf KPN gebeld. En wat bleek: er is een storing (&$*^%*@#$). Dan de komende dagen maar de telefoonrekening opbellen, want ik geloof niet dat ie in NL te gebruiken is.
Toen heb ik mezelf getrakteerd op een broodje döner kebab met frietjes: GENIETEN...mmmmhhhhh. Na het eten og een half uur in mijn dagboek geschreven en dan is het tijd om naar bed te gaan.

Inzicht van vandaag: je verdiepen in cultuur en geschiedenis is goed voedsel voor de ziel. Net als broodje döner kebab voor de maag ;-)

Buen camino,
Suze

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suze

Actief sinds 22 Nov. 2010
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 21265

Voorgaande reizen:

07 September 2009 - 02 Oktober 2009

Suze meets Santiago de Compestela

Landen bezocht: